Türkiye, Avrupa’yı Geçti: Yüzde 220 Arttı!
Gazeteci Emre Özpeynirci, Gazete Pencere’deki “Teşvik yoksa elektrik yok!” başlıklı köşesinde önemli noktalara değindi. Avrupa’da elektrikli otomobillerin payının yüzde 13 ile 2022’nin bile gerisine düştüğünü vurguladı. Özpeynirci, “Mayısta Türkiye ve EFTA dahil 32 Avrupa ülkesinde elektrikli otomobil satışları %7,8 düştü” dedi. İlk 5 ay sonunda büyümenin %4,75 ile sınırlı kaldığını belirtti. Özpeynirci, bazı ülkelerde teşviklerin bitmesinin bu durumu etkilediğini aktardı.
ALMANYA’DA KAYIP YÜZDE 30
Özpeynirci, halen en çok elektrikli otomobil satışının yapıldığı Almanya’da mayıs ayında satışların yüzde 30.6 düştüğünü söyledi. “Hollanda, Norveç ve İsveç’te de ciddi düşüşler yaşandı” dedi. İlk 5 ay sonunda Almanya dışında Norveç ve İsveç’teki düşüşlerin de toplam satışlarda etkili olduğunu vurguladı.
TÜRKİYE’DE PAYI ARTIYOR
Türkiye’de ise elektrikli otomobil satışlarının mayıs ayında yüzde 220 artarak 7.349 adede çıktığını belirtti. Özpeynirci, “İlk 5 ay sonunda Türkiye 27.604 adetle 9’uncu sıradaki yerini korudu” dedi. Avrupa’da toplam satışlarda elektrikli otomobillerin payı düşerken, Türkiye’de ÖTV desteğiyle payın hızla yükseldiğini söyledi. 2023 yılının ilk 5 ayında elektrikli otomobillerin payı yüzde 6,8 iken, 2024 yılının aynı döneminde bu oran yüzde 7,4’e ulaştığını aktardı.
İYİ FİYATLA DAHA FAZLA ARAÇ ALMA ŞANSI ARTTI
Özpeynirci, başta Almanya olmak üzere birçok Avrupa ülkesinde elektrikli otomobil satışlarının düşmesinin, Türkiye’nin daha fazla araç alabilme şansını artırdığını belirtti. “Emisyon cezalarının devrede olduğu AB’nin üyesi olmadığı için Türkiye öncelikli pazar değil” dedi. Ancak, Avrupa’daki kayıplar nedeniyle Türkiye’nin Avrupa’dan hem daha fazla alokasyon hem de daha iyi fiyat alabileceğini vurguladı.
TÜRKLER ELEKTRİKTE AVRUPALI İSTİYOR
Özpeynirci, sarjagel.com’un 7 farklı bölgede 500 katılımcıyla yaptığı ankete göre, Türk tüketicisinin elektrikli araç seçiminde yüzde 45,1 ile Avrupa menşeili araçları tercih ettiğini söyledi. “Her iki kişiden biri, elektrikli araçları güvenli buluyor” dedi. Tüketicilerin yüzde 40,5’inin şarj süresinin 15 dakikayı geçmemesi gerektiği yönünde görüş bildirdiğini belirtti.
HER 1000 KİŞİDEN 4’Ü YENİ OTOMOBİL ALABİLDİ
Türkiye’de ilk 5 ay sonunda toplam otomobil satışlarının yüzde 10,25 artarak 375.097 adede ulaştığını söyleyen Özpeynirci, “Türkiye, 32 Avrupa ülkesi arasında İspanya’nın ardından 6’ncı sıradaki yerini korudu” dedi. Ancak nüfusa oranla satışlara baktığımızda, bu sonucun her 1000 kişiye sadece 4,4 adet yeni otomobil satıldığını ortaya koyduğunu vurguladı.
YIL SONUNDA GELİYOR
Özpeynirci, Citroen’in yenilenen C3 Aircross’unu 2024 yılı sonunda Türkiye’de satışa sunmaya hazırlandığını söyledi. “Tamamen yenilenen C3 Aircross, hibrit ve tamamen elektrikli güç üniteleri ile yollara çıkacak” dedi. Avrupa’da elektrikli versiyonunun 30 bin Euro’nun, içten yanmalı versiyonunun ise 20 bin Euro’nun altında fiyatla sunulacak ilk B-SUV olacağını belirtti.